12 augustus - Reisverslag uit Bunschoten-Spakenburg, Nederland van fam janssen - WaarBenJij.nu 12 augustus - Reisverslag uit Bunschoten-Spakenburg, Nederland van fam janssen - WaarBenJij.nu

12 augustus

Blijf op de hoogte en volg fam

15 Augustus 2016 | Nederland, Bunschoten-Spakenburg

Zo wat een mooie dag om de Jungletrek te doen. Gisteravond nog hevige regenbui NB.
Na een stevig ontbijt en veel drinken vertrokken wij om 9.00 uur met twee rugzakken met reservekleding, antimuggenspullen een wc-rol, zwemkladingen en zes liter water in onze lange kleding met Cylo en André onze twee gidsen de jungle in. Na ongeveer 100 meter langs de rivier gelopen te hebben gingen we de bergen in door het oerwoud. Dit was meteen al een stevige klim over een vrijgekapt pad. Wendy en Dennis droegen de rugzakken en na een klim van 75 meter waren onze kleren al volledig nat van het zweet. En dat te bedenken dat het toch aangenaam was wat betreft het klimaat. Vervolgens na een kwartier klauteren, klimmen stijgen en afdalen kwamen wij de eerste Oerang Oetang tegen met twee baby's. Je zag goed hier dat deze mensensmokkel gewend was aangezien deze altijd hier aanwezig is en van de dagjesmensen fruit krijgt. Fruit voeren is overigens niet zonder gevaar. Zelfs de gidsen raden het af aangezien ook zij behoorlijk wat littekens overgehouden hebben van de beten van de Oerang Oetang. Hier zijn we snel vandaan gegaan om wat meer rust te vinden met ons vieren, de gidsen en de wilde dieren. Onderweg kwamen wij behoorlijk wat verschillende dieren tegen nl, zwarte eekhoorn, langstaart en kortstaart Makaken, Thomas lipapen , vogels, een Pauw en veel Oerang Oetangs tegen. De wandeltocht, niet echt wandelen te noemen overigens, was erg vermoeiend inde klamme hitte. Veel drinken en af en toe rusten was ook van groot belang. Om 11.00 uur, ongeveer want er is geen tijd beschikbaar, hadden wij de eerste echte stop. De gidsen hadden vers fruit meegenomen. Bananen, passievrucht, mandarijnen, ananas en rambutan ( soort lichee ). Heerlijke verfrissing en dat kwam goed van pas. Na een kwartiertje weer vertrokken om de Oerang Oetangs te spotten. Veel nesten van deze enorme dieren gezien. De kleine nesten voor overdag en de grote voor de nacht. Deze bouwen ze iedere dag opnieuw. Na nog meer klimmen, afdalen enz over de modderige paden kwamen wij aan bij een riviertje. Hier hebben wij weer lekker kunnen opfrissen.
Vervolgens hebben wij om ongeveer 14.00 uur geluncht. Ook hier hadden de gidsen weer voor gezorgd. Nasi goreng in een bananenbladeren en wat didactische papier. Het was gewoon nog warm en echt super lekker. Na de lunch weer op pad maar. Zoals dat gaat is er ook wel eens behoefte aan een sanitaire stop. Eerst Ferry met zijn grote boodschap en daar na Robine. Lekker in de openlucht zullen we maar zeggen. Onderweg nog veel apen en Oerang Oetangs gezien van heel dichtbij. Gelukkig weinig muskieten en andere vervelende dieren zoals slangen.
Na weer een hele tijd spotten, klimmen enz. kwamen wij Mina tegen. Dit is een Oerang Oetang die is opgevoed in een park opgezet voor reintegratie in de natuur. Ze willen nl weer de aantallen Oerangs vergroten en zijn hiervoor een programma begonnen. Mina echter heeft twee jongen en is erg op mensen gesteld, om ze te bijten. Ze zit te wachten totdat je langskomt en gaat dan op het pad zitten. Hier moet je echt met een grote boog omheen. Daarna verder trekken naar de laatste Oerang. Jackie. Jackie is op zich aardig voor mensen. Je moet Jackie alleen niet de kans geven om je hand te pakken. Ze laat deze pas dan weer los als ze genoeg eten heeft gehad. Heb je dat niet bij je dan het je een behoorlijk probleem. Oerang Oetangs zijn zo ongeveer drie keer zo sterk als een mens. Lief blijven dan maar. Maar nee he een Duitse dame dacht even met Jackie op de foto te gaan. Jackie greep haar vast.... De gidsen hebben alle moeite ervoor gedaan om haar weer los te krijgen. Duurde zeker een kwartier waarbij de vrouw door Jackie alle kanten werd meegenomen. Best wel een beetje beangstigend.
Na zo ongeveer 8 uur trekking begonnen wij aan de tafdaling naar het basiskamp. Ongeveer 600 m afdalen over gladde, modderige en steenachtige bodem die bij elkaar gehouden wordt door lianen en boomwortels. Behoorlijk pittig en we zijn ook echt trots op de kids dat ze het er zo vanaf gebracht hebben.
Om in het kamp te komen gingen wij ook op het geluid van de rivier af. Bij de rivier aangekomen stonden daar wat bamboe overkappingen met een folie en daaronder twee koepeltemtjes. Een van de tenten was de keuken. Even wat hoger gelegen was er nog een soort van toilet van klei ........om te kleien wellicht. Dit was een hutje met aan drie zijden een golfplaten van 1.5 m hoog en een folie om af te dichten. Heerlijk album. Maar ja er is niets anders. De gidsen hadden in de tussentijd hulp gekregen voor de voorraad en het eten. Wij konden intussen na 11 km afzien heerlijk in de rivier opfrissen en schone kleren aan doen.
De junglekleding opgehangen om te drogen en met zijn vieren in de tent gegeten. Rendang kip met een curry, nasi en fruit. Ik denk wel voor een jaar aan vitaminen gegeten. Na het eten hebben we nog wat gezeten en Ferry en Robine gingen slapen. De tenten waren voorzien van flinterdunne slaapmatjes, net iets dikker dan een vloeitje. Deze lag op de rotsachtige bodem. Je begrijpt het waarschijnlijk wel ook dat werd afzien. Trusten